
 
 

Dirty Seeds of Media Transformation in 
Turkey: The Vertigo of Communication, the 
Young Party and the Democratic Deficit 
 

Altug Akin – Autonomous University of Barcelona, Spain 

 
Recently, the Turkish broadcasting sector – an affluent TV landscape with 
more than 400 TV stations of which 23 are national and 16 are regional ones, 
has been controlled largely by a handful of conglomerates with a variety of 
“interests”. Among these interests the political ones are evident, as well as 
their implications on the nature of “politics” in the country. By the early 
2000’s, the major example of the non-democratic interplay between politics 
and media in Turkish history turned out to be manifest. In this study, the 
electoral campaign of a particular political party, Genc Party (Young Party – 
GP), in the 2002 general elections will be analyzed, in relation to the political 
communication strategies deployed. GP, whose political attitude can best be 
described as “eclectic ultra-nationalism”, or “pop ultra-nationalism”, was 
established only five months before the elections, building on the prevailing 
corporate network and personal image of its founder Cem Uzan, a young 
successful business man and media baron. GP received 7,5 percent of overall 
votes (approximately 2,5 million votes), which can be regarded as an 
exceptional success in Turkish electoral history. GP’s campaign which applied 
unique communication methods and was backed up by media of various kinds 
signifies the ‘de-politicization’ of politics, the take over of the political 
sphere by the media sphere, the victory of image vs. content, and finally the 
Turkish version of Berlusconi’s party “Forza Italia”. The article discusses the 
bitter relationship between media, politics and the public sphere as it was 
experienced in a post-deregulation Turkish setting. 

 



 
 

 2 

1. Introduction 

With over 14 million television-owning households, the Turkish broadcasting 
market is one of the largest in Europe. In 2007, there were more than 400 TV 
stations in the country, of which 23 were national and 16 were regional ones. 
All national television channels are also on cable and satellite. There are also a 
number of channels available exclusively to digital pay-TV audiences. In short, 
these days the Turkish audience enjoys an affluent TV landscape both in terms 
of content and access. However, this panorama only emerged in the 1990s. 
Following the abolishment of state monopoly in broadcasting in 1994, industrial 
giants and holding companies began investing in the sector and started new 
commercial TV channels. Parallel to such structural changes, the content or 
substance of communication was transformed. New program formats, new 
faces on the screen and new discussion topics invaded the Turkish 
communication landscape. Thus it can be argued that, since the early 90s 
Turkish society has been communicating in a different manner than it did a 
decade ago.  

It must be highlighted that the transformations witnessed in the media sphere 
were embedded in the macro changes that Turkey experienced since 1980. On 
the one hand, the political domain was occupied with the consolidation of the 
democratic regime, which had halted following the coup d’etat of 1980. The 
economic domain, on the other hand, was being reshaped by the structural 
adjustments that were enacted in line with the neo-liberal economic 
philosophy. The transformations in the media sphere in Turkey since the 1990s 
took place within this political-economic transition period. 

In this article, the consequences of such changes and the interplay between 
the media transformation and the democratic performance in Turkey will be 
scrutinized, by investigating some of the visible outcomes of this period. First, 
the transition in Turkey since 1980 is presented in order to contextualize the 
media transformation within a meaningful framework. Then, the changes 
witnessed in the media landscape will be discussed, with regards to their 
reflections on Turkish democracy. The analysis of the political communication 
strategies of a Turkish ultra-nationalist party during the early 2000s concludes 
the article, as an evident illustration of the convergence of media, 
communication and politics in the transient Turkish context of the post-1980s 
period.  

 

2. Era of Transformations: Post-1980s Turkey  

The 1980s were a decade when major conversions took place in Turkey, 
particularly in the economic and political spheres. The coup d’etat of 1980 – 
the third one after the military interventions of 1960 and 1971, opened up the 
decade with harsh political implications. All political parties and the 
Constitution were eradicated; the left and right movements of the 1970s were 



 
 

 3 

dissolved while many members were imprisoned by the junta; almost all civil 
society organizations, including labor unions and professional associations were 
banned1. The ideological framework of the previous decade 
(socialist/communist/left vs. Islamist/nationalist/right) was replaced with 
state supported neo-liberalism, which was represented by the Motherland Party 
(ANAP), the winner of the 1983 elections.  

 The main intention of the neo-liberal economical program in Turkey was the 
substitution of the state’s regulatory role with free-market domination. This 
policy change was embedded in the global trend towards privatization, based 
on “the perceived inefficiency of central planning and government-protected 
monopolies, which were characterized by poor financial performance, 
overstaffing and dependency on government subsidies, and poor export 
performance” (Gershon 2005: 20). Thus liberalization of various sectors 
historically monopolized by the state reshaped the economic landscape. At the 
same time, Turkey followed a second global trend2 that was directly related 
with the telecommunication and media sectors. Massive public investment in 
advanced communications networks and information-related sectors was 
initiated by the state. This action paved the way for the deployment of these 
technologies and infrastructures for economic interests. 

 

2.1 Media Transformation 

In this context the Turkish media environment transformed into a new mode in 
just over a decade: from being controlled by a public service monopoly with 
only one channel, to a staggering 270 TV channels crowding the airwaves in the 
early 2000s – four times as many as in neighboring Greece. Following the 
approval of the commercial channels’ entrance in the sector in 1994, major 
changes took place in the media landscape regarding its structural 
characteristics, particularly the ownership structures. 

At first the newspaper owners started investing in electronic media and began 
turning into media conglomerates. This reached the point where almost all the 
major dailies owned one or more radio and/or television stations. The family-
run press ownership structure began to disappear, as new economic 
imperatives and business models were introduced. Another path followed by 
newspaper owners was to sell their companies to new players whose primary 

                                                 
1 The only associations whose activities were not suspended by the military junta were TUSIAD, 
TOBB and TISK, which were employer associations representing the Turkish bourgeoisie. 
Indeed, these associations had welcomed and supported the military take over. 
2 In terms of media and telecommunication technologies, many of the structural networks and 
relationships of capital began to surface in different countries around the world in the 1980s, 
as nations changed their telecommunication structures and policies to eliminate trade barriers, 
promote competition, and create opportunities for economic development (Blankson & Murphy 
2007: 5-6). 



 
 

 4 

interests lay in other sectors. Once private commercial broadcasting was 
legalized, holding companies poured investments into the sector, which 
increased the number of television channels and newspapers dramatically.  

Throughout the late 1990s and early 2000s, a snowball affect was observed, as 
industrial rivals feared the advantages media would provide to their 
competitors. The process occurred in both directions: some media 
organizations were transformed into holding groups while some holding groups 
entered the media market through new investments, partnerships or 
acquisitions. Growing media conglomerates first acquired smaller media outlets 
to minimize the number of competitors, then globalized their business through 
mergers with trans-national media groups. In this fashion, CNN of the Time 
Warner group in cooperation with Dogan Group in Turkey entered the market in 
1999, as CNN Turk. The third phase of enlargement consists of investing in the 
media sector of regional countries, or in “new markets”. The main example is 
the Dogan Group, which has operated Kanal D in Romania since February 2007 
as a joint venture with Swiss publisher Ringier, and owns Trader Media East, 
the leading classified advertiser in the former East Block countries. 

Some aspects of the rapid growth of a handful of Turkish media giants are 
similar to the “second-tier media firms” of newly industrialized South American 
countries that gained visible national and regional dominance since the 1990s. 
These powerful Latin American media groups (such as Brazil’s Globo, Mexico’s 
Televisa, Argentina’s Clarin and Venezuela’s Cisneros Group), as highlighted by 
McChesney (1999: 12) “have extensive ties and joint ventures with the largest 
media TNCs, as well as with Wall Street investment banks”. At the same time, 
the political and cultural power of these groups and the economic integration 
they enjoy are firmly rooted in the laissez-faire agreements and clienteles 
established early on in most Latin American countries (Fox 1988, 1997; Hallin & 
Papathanassopoulos 2002)  

In short, drastic developments that came about in the 1990s set the scene for 
the birth of the Turkish “media industry”, which was characterized by 
intensified financial maneuvers with the lack of proper regulation. The 
consequences were soon evident as an immense concentration of ownership, 
the establishment of cross-media monopolies, unregulated integration (both 
vertically and horizontally) along with diversification in different sectors. 
Today a handful of conglomerates with a variety of diversified business 
interests are shaping the media ownership situation in Turkey. Out of seven key 
cross-media groups in Turkey, three share more than 75% of all national media 
revenues in different branches including press, TV, radio, magazines, and 
music. The distribution of advertising revenues3 in the TV market illustrates the 
                                                 
3 Although advertising spending has increased steadily in Turkey (540 million USD in 2001, 730 
million USD in 2002, 879 million USD in 2003, 1.308 million USD in 2004, 1.665 million USD in 
2005, 1.910 million USD in 2006), ad spending per capita is still among the lowest in absolute 
terms (The Turkish Advertising Sector, Advertising Association Website: http://www.rd.org.tr/ 
[Accessed 2 February 2010]).  



 
 

 5 

vast domination of the “big three”, as 76.9 percent of television advertising 
expenditure goes to the four main channels of the three major media groups: 
ATV (Çalık), Kanal D (Doğan), Show TV (Çukurova) and Star TV (Doğan). The 
rest of the television sector – including TRT (public service broadcaster), 20 
national, 16 regional and hundreds of local channels – has to survive on the 
remaining 23 per cent (Dogan Yayin Holding 2007).  

 

2.2 Democratization 

As Christensen notes, from the studies on media in South Eastern Europe, Latin 
America and Turkey, a number of common issues emerge. The most relevant 
one of these commonalities is the rapid – and sometimes uncontrolled – spread 
of free-market policies and ideologies; and the general perception of a link 
between the free market and the democratization process (Christensen 2007: 
182).  

The prevailing democratic expectations from the commercial channels in 
Turkey were mostly rooted in the democratic discrepancy of the public service 
broadcaster TRT throughout its monopoly period. According to Kaya, the 
ideological background of TRT as it came into being in 1964 was shaped by 
“modernization” and “development” paradigms that dominated the country 
and benefited from US financial aids (1999). Having received Marshall Aid 
throughout the 1950s, the Turkish state utilized TRT broadcasts, both radio and 
TV, in order to create ideological support from the public for state policies 
(Kaya 1999: 7). Kaya’s arguments, when considered in concert with radio’s 
perceived role in the early Turkish Republic as disseminator of the state's 
doctrines (such as Westernization), provide an insight regarding the 
programming policy of TRT throughout the public-monopoly period, which 
lasted until the early 90s. The vastly elitist, evidently “from top to bottom” 
and by and large homogenizing broadcasting policy of TRT, did not meet the 
cultural, political and social demands of the majority of the Turkish public4, 
while at the same time strict state interventions in the programming 
preferences of TRT favored such a broadcasting regime. 

Furthermore, broadcasting in Turkey (both radio and television), like in many 
other countries with the exception of the Unites States (Bourdon 2004), was 
introduced with serious national missions assigned to the medium. Extensive 
symbolic, political and educational purposes attached to broadcasting 
increased the perceived significance of the media by the changing power 
holders, such as governments and juntas. Hence, public service media’s total 

                                                 
4 The case of arabesk, a folk music genre that became increasingly popular from the 1960s and 
was banned in TRT broadcasts, is an example of such a mismatch between popular cultural 
demands and TRT’s programming policy. Despite the ban on arabesk, this music was widely 
disseminated via cassettes and played mostly in taverns and public transportation. Finally, in 
the early 90s, TRT removed the ban on arabesk.  



 
 

 6 

or partial lack of independence from the power holders was a characteristic of 
the period preceding the 1980s. In short, broadcast media’s role in enabling a 
viable democratic public sphere was far from satisfactory in this epoch. 

Therefore, the early years of de-regulated Turkish media were celebrated by 
the majority of the population as the victorious period of democracy. Indeed, 
throughout the early years of Turkish commercial media, some tantalizing 
glimmers of critical, investigative journalism (Finkel 2000) were observed. 
Scholars such as Karaman and Aras have noted that during the 1990s the 
development of private media systems in Turkey led to a number of changes to 
oppressive “legal norms established earlier on under the monopoly of state 
control” (2000: 46). Furthermore, dissident voices, which had been historically 
excluded from the Turkish media sphere, such as Islamists or Kurdish 
nationalists, could gain access to media channels to propagate their discourses 
(Öncü 2004). It was claimed that the epoch of paternalistic and partisan public 
service broadcasting was replaced by a democratic media landscape. 

However, the media honeymoon in Turkey was short lived (Christensen 2007: 
183). The speed with which the Turkish business world recognized the myriad 
possibilities (economic and political) offered through the control of media 
channels was not matched by swift, effective action on the part of the Turkish 
government to regulate an increasingly hyper-commercialized, oligopolistic 
system. For the Turkish media conglomerates, broadcasting was primarily a 
means of wielding the political and economic muscle (Oxford Business Group 
(OBG) 2004: 145). Although profits in the media business were pessimistic 
compared to the vast investments attracted to the sector5 throughout the 
1990s, numerous large industrial holdings had not hesitated to join the fierce 
competition. According to various scholars (Adakli 2001: 161-162; Catalbas 
2000: 127-132; OBG 2004: 145; Sonmez 1995: 4-6), this “rush to media 
business” was an attempt motivated by an intent at exploiting not only the 
media’s cultural influence, but potential political benefits as well. Involvement 
in Turkish media allowed the companies to gain state loans and provided them 
with a tool to pressure the government.  

In this atmosphere, the concentration of power (economic, political and 
symbolic) in the hands of a few media conglomerate was inevitable. 
Furthermore, as the media business consolidated towards the early 2000s, the 
revenues increased as well as the economic expectations facing the companies 
from their owners and shareholders. Thus, ratings and advertisement revenues 
turned out to be the sole determinants of the dominant profit-oriented media 
rationale. Creative programming strategies of the early years of commercial 

                                                 
5 Between 1990 and 1995, the profit rates were never less than 6.1% in food, 9.9% in cement 
and 3.8% in chemicals, in Turkey. Within the same period, the profit rates for some of the 
biggest daily newspapers fell. Hürriyet lost 14.8%, Sabah 2.2% and Milliyet 0.4%. A similar 
picture exists for the most popular television stations. (OBG 2004) 



 
 

 7 

broadcasting, diversity of the television content and especially the amount of 
information-related programs diminished dramatically.  

In parallel to the changes regarding the content, working conditions of the 
media workers deteriorated considerably. From the very early years of the 
commercial media boom in Turkey, trade unions were under attack by 
corporate owners with both economic and political motivations. A de-unionized 
employee would cost less for his/her boss, and at the same time would be 
more vulnerable to editorial pressures. As noted by Tunc, unions turned out to 
be a non-entity in the Turkish media market6 (Tunc 2003: 9), an evident 
contradiction with the situation prior to the introduction of the commercial 
media in the 1990s.       

The new epoch was launched by de-regulation, however the course of events 
proved that de-regulation was not a momentary action but it was a 
characteristic of the following years. Although an “independent”7 regulatory 
authority (RTUK) was established by the state following the end of the 
broadcasting monopoly, necessary regulations for enabling healthy functioning 
of the broadcasting sector were never accomplished. Particularly with regards 
to the ownership structures and to establishing an “enabling environment” for 
the pluralistic democratic participation in broadcasting, necessary legal 
arrangements were not efficiently performed.  

Furthermore the state did not sufficiently develop the public service 
broadcaster TRT that had turned into a marginal media outlet after the 
introduction of the commercial channels. Although the crisis of the public 
service broadcasters after the deregulation process has been a common trait in 
almost every country, the Turkish case was exceptional. As of 2007, in 
European countries, average audience share of the public service broadcasters 
ranged between 35 and 50%, while Turkish TRT scored the lowest with only a 
7.1% audience share (OECD 2007: 176). The State has not taken necessary 
actions to increase the competitiveness of TRT.  

In short, neither through the broadcasting authority nor via the public service 
broadcasting the State intervened into the chaotic media market to improve its 
democratic deficit. The Turkish media landscape was left to the mercy of the 
almost non-regulated free-market.      

                                                 
6 According to Ministry of Labour and Social Security statistics, the number of journalists who 
actually have unfettered access to union rights is approximately 5 per cent (about 500 people) 
of the total number of workers in the journalism sector (roughly 10,000 people) (Tunc 2003: 9). 
7 Independence of RTUK is a highly contested issue, primarily due to the composition of the 
RTÜK which has been criticized for being too political (Tılıç 2007: 64). Of the nine members of 
RTUK appointed by the parliament, five had to be nominated by the party or parties in power 
and four by the opposition parties, and furthermore, the head of RTUK reports directly to the 
prime minister. Thus government intervention in the practice of RTUK is common practice.  



 
 

 8 

The Turkish experience exhibits strong parallels with global trends, particularly 
with the Latin American experience, where “the commercial media were in a 
prime position to take a great role in shaping the contours of the ‘public’ 
sphere thanks to the broader wave of privatization of public services and 
liberalization of economies”, and where “this dynamic has in large part 
coincided with an on-going era of democratization” (Blankson & Murphy 2007: 
6). In both cases, however, liberalization was undertaken to create 
opportunities for big business and relieve government from some of its 
burdens, not to deepen democratic participation. In response to this climate, 
media regimes have pursued business, not public service goals, thus extending 
a broadcasting history defined by a narrow range of ideas, limited oppositional 
voices, and constricted debate (Fox & Waisbord 2002; Hernandez & McAnany 
2001)  

Although the general outlines of the emergent picture in the Turkish media 
environment following the transformations of the 80s and 90s is far from 
unique in comparison with those in other parts of the world, such general 
trends yield highly variable outcomes in different national contexts contingent 
upon the political configuration that underpin and shape them (Öncü 2004: 23). 
In order to provide an example of the specificity of the consequences of the 
Turkish media transformation, the next section is devoted to the story of a 
political party that emerged in Turkey around the early 2000s. Having 
benefited from the democracy-related problems inherent in the media 
landscape, the case of Young Party (Genç Party - GP) symbolizes one of the 
most negative possible outcomes of transformation periods. 

 

3. Case of the Young Party (GP) as the incarnation of “spectacularization of 
politics” 

In order to understand the context of the emergence of the GP, one should 
consider the transformations of the 1980s and 1990s in Turkey, together with 
the reflections of these changes on the political communication sphere. 
According to Ergur (2002: 17-20) neo-liberal economic policies of 1980s, hand 
in hand with an evident increase in flow of information, reformed the 
established framework of Turkish society, in which two “crucial reference 
points” – production and durability, were replaced with new ones, namely 
consumption and temporariness. Reflections of these dramatic mental changes 
were obvious on the characteristics of “the political”. As highlighted by Cizre-
Sakallioglu and Yeldan (2000) the ‘hollowing out’ of politics in Turkey was 
taking place: a process of populist ‘anti-politics’ in which engaged civil society 
was replaced by the veneer-like ‘utopia’ of the market and consumption.  

In parallel to these transformations, political representation, which had 
historically lacked sufficient organizational structures in Turkey, converted into 
a process in which form is overemphasized in contrast to diminished meaning 
of the content. Institutional politics was shaped by novel communicative 



 
 

 9 

strategies. Changing societal dynamics (transforming production patterns and 
relationships, internal migration, urbanization, changing countryside, dissolving 
patriarchic family structure etc.), and the failure of established political 
communication methods to meet the needs of a changing society, paved the 
way for new political persuasion strategies in the country. The gradual increase 
in the spectacle aspect of political communication took place as a response to 
these dynamics throughout the 80s and 90s. In this new atmosphere, political 
persuasion was associated with a systematic and continuous flow of rhetoric, 
heavily loaded with visual components, while political/ideological connotations 
turned out to be minor and superficial. “The marketing logic” – the motto of 
the new era covering all aspects of social life, was translated into the political 
sphere as “political marketing”. Advertising agencies, image consultants, and 
polling professionals were employed in the political campaigns to “sell political 
products to voters” (Bostancı 1995: 82). Leaders and their images turned out to 
be the ideal products to sell in political campaigns. Turgut Özal of ANAP 
throughout the 80s, and Tansu Çiller of DYP in the 90s were the forerunners of 
the “image of the leader” trend. In this context, the mass media, particularly 
commercial TV channels that appeared in the Turkish media landscape in the 
early 90s, served as excellent platforms for the circulation of “the images 
designed for the consumers in the political market” (Yıldız 2002: 4-5). In 
return, the emerging “logic” of the transformed media system had significant 
reflections on the characteristics of the political. Indeed, during the 1990s, the 
Turkish mass media became little more than cheerleaders of this process of 
“hollowing out of politics” in Turkey (Cizre-Sakallioglu and Yeldan 2000).  

 The story of Genc Party (The Young Party) embodies the “spectacularization of 
the political” perfectly, not only due to its highly image/form-oriented 
communicative strategy, but also due to the remarkable success this strategy 
achieved in the decade following the media-transformations in Turkey (2000s) – 
a time when the consequences of the changes in the media sphere on “the 
political” turned out to be more manifest. 

 

3.1 Birth of GP 

Genc Party (GP) was established only five months before the 2002 general 
election by prominent businessman Cem Uzan, the eldest son of the Uzan 
Family – then one of the wealthiest families of Turkey. Originally farmers, the 
Uzan family made their fortune in the construction business, particularly by 
winning rewarding state dam contracts in the 1980s. In 1991, Uzan launched 
the first Turkish commercial TV station – The Magic Box, as a joint venture that 
involved the son of the then President Turgut Özal. The family became one of 
Turkey’s wealthiest, with a business empire ranging from the media and mobile 
phone network to energy. However they also have a history of conflicts with 



 
 

 10 

minority shareholders, business partners and government regulators, and have 
been the focus of hundreds of lawsuits8. 

Following the announcement of the election date in 2002, Cem Uzan “quit” the 
family business interests to initiate the ultra-nationalist Genc Party (The Young 
Party) - GP. The party did manage to win 7,5% of the vote in the elections, 
which was higher than various political parties with long historical traditions 
and organizations in Turkey, and a storm of controversy was raised over GP’s 
electoral campaign methods, which will be analyzed in the next section. The 
then head of TV Broadcasters Association of Turkey, Nuri Colakoglu, was among 
many others, who severely criticized GP’s campaign:  
 

Uzan has his own media group, hired the best advertiser, and was running his campaign 
even before the first round. He has two newspapers and three TV channels, and rights to 
all the football games. At halftime of the games, we see him giving lectures and talking 
to people at rallies all around Turkey, accompanied by leading singers and performers. 
His political stance is in line with Haider and Le Pen – anti-American and anti-IMF, anti-
European, and he appeals to unemployed young people. Turkey is ideal for a demagogue 
at this time. What should the media involvement be? Ignore him, launch a battle against 
him, report about him? […] (LaMay 2002: 6) 

 

3.2 GP’s 2002 Electoral Campaign : a novel political communication strategy 

The Organization for Security and Co-operation in Europe (OSCE) found in their 
report on the Turkish elections in 2002 that “[t]he election campaign was short 
but active. Parties campaigned in a calm and peaceful atmosphere. Although 
there were a substantial number of cases of harassment reported by some 
political parties and by human rights groups, there was a general consensus 
that the situation had improved markedly compared to previous elections” 
(OSCE 2002: 2). Considering the electoral campaign conducted by GP, it is 
hardly possible to agree with the optimistic evaluation of OSCE report. Both the 
political messages (content) of GP, and the methods utilized to propagate them 
(form), did not only give birth to an atmosphere very different to “calm and 
peaceful”, but also revealed the dangerous directions of populism.  

Although the content or political dimension of GP’s electoral campaign is at 
best peripheral to the spectacle that is designed to propagate them, the 
analysis begins with the political messages of GP9.  

 

                                                 
8 In July 2003, a United States court issued a ruling ordering Uzan Group to pay USD 4.26 billion 
in damages to Nokia and Motorola on charges of fraud, accusing the family of "an almost 
endless series of lies" (OBG 2004). 
9 The following analysis is based on Bora (2002) and Turan & Capan (2003).  



 
 

 11 

3.2.1 Content 

GP’s political attitude can best be described as “eclectic ultra-nationalism”, or 
“pop ultra-nationalism” (Bora 2002: 53-60). Although GP seemed to be flirting 
with voters of the existing ultra-nationalist parties, the ideological shallowness 
and lack of political arguments throughout GP’s communication campaign were 
clearly dissimilar to that of the other parties. Having anger as the major 
motive, GP built its political rhetoric on severe criticism of the establishment 
and government, as well as various other institutions, such as IMF, World Bank 
or EU. However, the criticism of the status quo was non-rational, non-
ideological, a-historical and inconsistent. In many respects GP’s approach was 
anti-political and solely managerial, in a professional sense.  

The weakness of the criticism was compensated with sophisticated, although 
irresponsible, populist promises on one hand, and a sophisticated 
communication strategy, on the other. Among others, “increasing the number 
of provinces from 81 to 250, 200 square meter state owned land to be given to 
every family, cheap credits for every family to be paid back in 30 years, 
distribution of all primary and secondary school books for free, abolishing VAT 
on foodstuff” were promised to voters, as “simple tasks for a dedicated 
leader”, such as Cem Uzan (Bora 2002: 53-60). However, more than the charm 
of these promises, the way they were communicated to the voters made the 
difference in GP’s case. 

 

3.2.2 Form 

Following the declaration of the election date GP contracted Ali Taran 
Creative Workshop, a prominent advertising agency in Turkey, which had 
implemented various commercially successful advertising campaigns, as well as 
provided the Uzan Group advertising services for its other businesses in 
preceding years. Consequently, the 2002 electoral campaign of GP was 
designed and implemented in a commercial marketing manner, on a product 
development rationale.  

First of all, the image of GP was created as a typical “one-man” party. It is 
hard to remember any figure from the party, except its leader Cem Uzan. From 
continuous utilization of the first person singular (I’m, my, mine etc.), to 
including Uzan’s personal signature in the party emblem, the only messages – 
the promises speculated throughout the campaign – are perfectly individualized 
in Cem Uzan. This preference, from a marketing perspective, is reasonable 
since his businessman background was sufficient to portray his power and his 
capacity to rule once given the chance.10 Wealth, together with many other 
indicators such as his British-citizen wife, and his “famous” Dolce Gabana label 
                                                 
10 On the other hand, the predilection towards a one-man-show image has an organizational 
drive as well: there is no typical political party organization in GP, but professional employees, 
vastly from Uzan’s existing businesses. 



 
 

 12 

shirt, inevitably placed him in the “elite” category. However, this perception 
was juxtaposed with a “one-of-us” image symbolized by numerous signifiers 
(continuous physical touches with attendants of public meetings, randomly 
halting and hand shaking, not wearing a tie etc.). In short, the image of GP 
embodied in its leader was simple and clear: We have the power and will use it 
for you (Bora 2002: 53-60). 

In order to comprehend how this image is circulated, one must take a closer 
look at two major components of GP’s communication strategy: the public 
meetings and mass media.   

Public meetings of GP were instances of face-to-face communication (although 
highly mediated) between the party and voters. They were designed as 
splendorous spectacles in which political content was at best minimal. A typical 
meeting opened up with a pop concert of a renowned musician and distribution 
of free meal and other gimmicks. Then Uzan would be invited to the stage 
gloriously to give a very short but provoking speech. After the speech, his 
departure from the meeting area and other visuals were projected on screens 
with emotional melodies. This scenario was repeated in each meeting with 
slight changes in the content of the speech, which was between 110 and 130 
sentences (Goregenli 2003). Analysis of 25 speeches given by Uzan, between 
September 29 and October 30, 2002, reveals a content pattern as follows: 

In the first part, existing common sense problems of the country are portrayed 
and it is emphasized that “all of us” share this destiny. Subsequently, 
foreigners and IMF are argued to be responsible for Turkey’s crisis: they are 
aware of the values, which Turkey inhabits, and exploit the country. The 
second part of the speech is full of harsh criticism of the government for being 
irresponsible, insufficient, corrupt, cowardly etc. Then GP and its future 
promises are presented. Finally, he concludes by continuous pledges on his 
honor, and leaves the crowd under protection of Allah – the God (Goregenli 
2003).  

During this short and simple speech, the masses were asked to repeat certain 
slogans and make populist pledges. Language was in line with the typical right-
populist genre, with an advertising touch that used repetitions, phrases that 
end with exclamation marks, and simple, lasting slogans11.   

                                                 
11 Among many competing parties, only GP had an outstanding and commonly known slogan 
before the elections: “Step out of Turkey´s path! You can´t stop it! Turkey´s coming!”. 
Likewise the advertising perspective can be observed in the name the party: Young Party. The 
adjective “young” aims to catch the voters in two aspects. Primarily, there is a popular belief 
in Turkey that the country has suffered a lot from the same “old” faces in the politics, 
therefore it is speculated that youth must be given a chance. In other words being “young” 
may sell in Turkish politics. In addition to this, in Turkey, a country with an extensively young 
population, attracting the votes of the youth guarantees the representation in Parliament. 
Therefore, naming the party “Young” aimed to lead the youth to identify with the party (Bora 
2002: 53-60). 



 
 

 13 

Another major characteristic of GP meetings was the relationship between 
these meetings and the mass media. Utilizing his own media group, which 
includes three TV stations, two newspapers, and several radio stations, Cem 
Uzan successfully expanded the reach of GP public meetings to a nation-wide 
level. Extensively partisan TV and radio stations, as well as a cellular phone 
network, propagated videos, talks and text messages loaded with GP 
propaganda, while group newspapers, in a similar attitude, were distributed for 
free throughout the electoral campaign. Most of these actions were in direct 
violation of the law of political campaigns, and a considerable amount of 
penalties were charged to Uzan Media Group12. However, with GP accusing the 
other media groups for imposing an embargo on the party and playing the 
underdog, sanctions of the regulatory organ provided more sympathy from 
voters. Thus it is fair to say that the party president’s media group, his TV and 
radio channels and his newspapers acted as party broadcast organs (Can 2006: 
395). 

Beside extensive utilization of Uzan’s media channels, there are two unique 
features of GP’s mass media strategy, which have broader implications on the 
rationale of GP’s electoral campaign. GP public meetings were designed to 
serve as “produced content” to be distributed via media channels of the Uzan 
group. In that sense public meetings were similar to TV, radio and print media 
advertisements of GP, which were produced in-house by Uzan group media 
outlets. There was a well-written script of meetings, a plot and several 
characters (main character was Uzan, while supporting roles were distributed 
among almost invisible and uniform party members and attendants of the 
meetings). Furthermore, in order to leave no possibility to digress from the 
designed screenplay, the meetings were directed professionally, however 
invisibly, by organizers. These events were, then, recorded (audio-visually, or 
in written form) in a refined technical quality, and edited in a similar manner. 
Finally, they were distributed in diverse time and space settings, via Uzan’s 
media channels. In short, GP electoral meetings were strategically designed 
and orchestrated as future media products. 

The second unique aspect of GP’s electoral campaign in relation to the mass 
media is how GP communicated with other media outlets in Turkey. Although 
the Turkish public was clearly aware of GP’s campaign before the elections, 
thanks to his media group and extensive number of public meetings, this did 
not find practically any reflection in the media, other than Uzan’s own media. 
The only existing mentions about GP were about the unreasonable promises of 
Uzan or his impossible fantasies, with a dismissive and perfectly non-political 
tone. In other words, the media did not take GP seriously and did not act upon 
it as a political reality of the country, whether imaginary or realistic. Cleverly, 
GP built on this approach of the rival media groups as material to play the 

                                                 
12 The country’s main media supervisory body, RTUK, suspended his three TV stations with a 
month-long broadcast ban for promoting personal interests. 



 
 

 14 

underdog throughout its campaign, which was in line with the above mentioned 
core argument of GP: other media were embargoing GP (Gormus 2002: 4). 

Moreover, the lack of any serious questions posed at the party rallies enabled 
GP to implement the communication strategy that it preferred: a one-way flow 
of information in which simple messages were continuously repeated through 
various channels (Gormus 2002: 4). As a rule, this approach did not include any 
kind of multi-way discussions or even dialogue13. Therefore, by not critically 
analyzing and posing inquires about GP’s ideology (or even action plan), the 
media provided GP with a desired communication environment. 

 

4. Conclusion 

As a new political organization without any tradition and organization, GP’s 
evident success in the 2002 elections did not have permanency. In the 
subsequent general elections in 2007, GP received 3 percent of the general 
votes, and it currently seems to be dissolved. Its activities and existence, 
which dominated the media sphere in the 2002 elections, have vanished. 
However, GP could find a space and attract considerable support on the 
political sphere, even if it was only for one election. It is worth underlining 
that although GP did not have any political foundations and arguments, 
exploitation of the anger of the voters was successfully realized via the 
utilization of extensive communication methods. In other words, GP 
communicated with the audiences perfectly even though it did not have 
anything to communicate. However for a short while, this strategy worked.   

This new manner of political existence, which is vastly deployed by nationalist 
parties of various degrees in various countries (with Italy as the major 
example), has a few common characteristics. They are “new”, in a sense that 
they penetrate the political arena not through existing parties but via 
individual leaders. Furthermore, they do not have a traditional political party 
organization, but more of a commercial enterprise structure. Due to the 
limited organizational capacity of such parties, communication with the voters 
is “loose” and mostly via mass media (Bora 2002: 55). Such loose 
communication fits with a focus on images and rhetoric, rather than content. It 
does not necessitate a communication based on dialogue, argumentation and 
reason, but a one-directional, repetitive and emotional one.  

As analyzed in this article, the appearance of GP as a political actor in Turkey 
in 2002 was not coincidental: GP was a “movement” embedded in the post-90s 
media-saturated Turkish political space. Thus, the communicative strategies 
deployed by GP did not appear out of the blue and did not disappear for good. 

                                                 
13 Furthermore, no media channels, apart from the media group owned by the president of GP, 
were allowed to participate in GP meetings or conferences. Programs about the GP were 
produced and broadcast only by its own media group, which prevented Uzan from any 
encounters with any scrutiny.  



 
 

 15 

Its antecedents in the 1980s had pioneered the image-based “loose” 
communication methods, and the variants of these techniques that were 
further developed by GP are currently common-practice in Turkey in the 
political sphere.  

Therefore, it can be argued that GP is a “seed” of the various transformations 
witnessed in Turkey since the 1980s, which have brought about a “pseudo-
democratic” public sphere. The affluence of the media environment as a 
product of liberalization of broadcasting did not translate into anything but a 
shallow version of democratic participation, promoted as “freedom to choose”. 
Solely economic motivations of the media ownership and exclusively “rating-
oriented” mentality of the broadcast system generated an abundance of 
evanescent images, “ideas” and information. As noted by Baker (1995: 18), this 
leads to a “vertigo of communication in which the phenomena/the facts are 
presented (by the media) in a way that they become incomprehensible, 
unthinkable. They are not the facts anymore, they are the mediatic facts”. In 
this communicative atmosphere “sense-making” turned out to be an awfully 
tricky task, and the political space got its share of this process, as 
“spectacularization of the political”. 

This conclusion does not categorically mean that the introduction of the 
commercial channels is the sole cause of such a loss of democratic imagination 
in Turkey. However, as the case of GP or other political actors who benefited 
from this problematical climate illustrate clearly, such a communicative 
environment does not entail democratization but malfunction of the political 
space. The path Turkey followed in relation to the media transformation was 
initiated, shaped and enjoyed by the power elite who had both commercial and 
political interests, rather than public concerns, such as democratization. The 
rise of the GP can be seen as the landmark of this process, whose leader was 
the owner of the first commercial TV channel Magic Box that paved the way to 
the era of de-regulation in broadcasting in Turkey.  

 

References 

Adakli, G., 2001. Yayıncılık Alanında Mülkiyet ve Kontrol (Ownership in the 
Broadcasting Sector and its Regulation). In: D. B. Kejanlıoğlu, S. Çelenk 
& G. Adaklı, eds. Medya Politikaları (Politics of Media). Ankara: Đmge, 
145-204. 

Baker, U., 1995. Medyaya nasıl direnilir? [How to resist the media?] Birikim 
Dergisi, 68-69, 14-18. 

Blankson, I. A. & Murphy, P. D. eds., 2007. Negotiating Democracy: Media 
Tranformations in Emerging Democracies. Albany (NY): State University 
of New York Press. 



 
 

 16 

Bora, T., 2002. Cem Uzan ve Neo-Fasizmin Yeni Yüzü: Sirket Konserlerinden 
Partiye (Cem Uzan and the new face of neo-fascism: From company 
concerts to a political party). Birikim Dergisi, 162, 53-60. 

Bostanci, N., 1995. Toplum, Kültür ve Siyaset (Society, Culture and Politics). 
Ankara: Vadi Yayinlari.   

Bourdon, J., 2004. Is television a global Medium? In: T. G. Oren & P. Petro, eds. 
Global currents: Media and technology now. New Brunswick (NJ): 
Rutgers University Press, 93-113. 

Can, B., 2006. Persuading Voters and Political Advertising in Turkey. In: L. L. 
Kaid & C. Holtz-Bacha, eds. The SAGE Handbook of Political Advertising. 
London: Sage, 387-399. 

Catalbas, D., 2000. Broadcasting Deregulation in Turkey: Uniformity within 
Diversity. In: J. Curran, ed. Media Organisations in Society London: 
Arnold, 126–148.  

Christensen, C., 2007. Breaking the News: Concentration of Ownership, the Fall 
of Unions and Government Legislation in Turkey. Global Media and 
Communication, 3(2),179-199. 

Cizre-Sakallioglu, U. & Yeldan, E., 2000. Politics, Society and Financial 
Liberalization: Turkey in the 1990s. Development and Change, 31: 481–
508. 

Dogan Yayin Holding [Dogan Broadcasting Holding] (DYH), 2007. DYH Investor 
Presentation November 2007. Istanbul: Dogan Yayin Holding. 

Ergur, A., 2002. Gercekligin tanimlayisi olarak gorsellik ve Turkiye’de siyasetin 
gosterilesmesi (Visual thinking as the definer of reality and Spectacular-
ization of politics in Turkey). Toplum Bilim, 93(Summer), 7-28. 

Finkel, A., 2000. Who Guards the Turkish Press? A Perspective on Press 
Corruption in Turkey. Journal of International Affairs, 54(1), 147–66. 

Fox, E., 1988. Media and Politics in Latin America: The Struggle for 
Democracy. London: Sage. 

Fox, E., 1997. Latin American Broadcasting: From Tango to Telenovela. Luton: 
University of Luton Press. 

Fox, E. & Waisbord, S., 2002. Latin Politics, Global Media. Austin (TX): 
University of Texas Press. 

Gershon, R. A., 2005. The Transnationals: Media Corporations, International TV 
Trade and Entertainment Flows. In: A. Cooper-Chen, ed. Global 
Entertainment Media: Content, Audiences, Issues. Mahwah (NJ): 
Lawrence Erlbaum, 17-35. 



 
 

 17 

Goregenli, M., 2003. Đki Hilalli Faşizm: Cem Uzan ve Genç Partisi (Fasism with 
two sickles). Available at: http://bianet.org/bianet/bianet/17543-iki-
hilalli-fasizm-cem-uzan-ve-genc-partisi [Accessed 2 February 2009]. 

Gormus, A., 2002. Medya Genc Parti’yi gormedi, Genc Parti’nin istedigi de 
buydu (The media did not see GP, this was what GP wanted). Birikim 
Dergisi, 163-164, 81-85. 

Hallin, D. & Papathanassopoulos, S., 2002. Political clientelism and the media: 
Southern Europe and Latin America in comparative perspective. Media, 
Culture & Society, 24, 175-195. 

Hernandez, O. & McAnany, E., 2001. Cultural industries in the age of free 
trade. In: G. M. Joseph, A. Rubenstein & E. Zolov, eds. Fragments of a 
Golden Age: The politics of culture in Mexico since 1940. Durham (NC): 
Duke University Press, 389-414. 

Karaman, M.L. & Aras, B., 2000. The Crisis of Civil Society in Turkey. Journal of 
Economic and Social Research, 2(2), 39–58. 

Kaya, R., 1999. Türkiye’de 1980 Sonrası Medyanın Gelişimi ve Đdeoloji 
Gereksinimi (Development of the media in Turkey after 1980 and the 
need for ideology). Available at: 
http://www.dorduncukuvvetmedya.com/arsiv/akaya.htm [Accessed 2 
February 2009]. 

LaMay, C. L., 2002. Crisis and the Press: Balancing Civil Liberty, Press Freedom 
and Security. Report of the Commission on Radio and Television Policy: 
Central and Eastern Europe. Vienna: ORF. 

McChesney, R. W., 1999. The New Global Media. The Nation, November 29, 11-
15. 

OECD, 2007. OECD Communications Outlook 2007. OECD. 

Office of Security and Cooperation in Europe (OSCE), 2002. Assessment Report, 
Republic of Turkey Parliamentary elections 3 November 2002. Warsaw: 
OSCE. 

Oxford Business Group, 2004. Annual Business Economic and Political Review: 
Turkey – Emerging Turkey Volume 1. Oxford Business Group.  

Öncü, A., 2004. The interaction of media and politics: The remaking of the 
Turkish media industry in the 1990s. Boğaziçi Journal, 18(1-2), 11-26. 

Sonmez, M., 1995. Medya: Amac kar mi silah mi? (Media: Is the goal profit or a 
gun?). Ekonomik Forum, 11, 4-6. 

Tılıç, D., 2007. Goodbye to Freedom? A survey of media freedom across Europe. 
In: W. Horsley, ed. Country Report: Turkey. The Association of European 
Journalists, 61-65. 



 
 

 18 

Tunç, A., 2003. Faustian Acts in Turkish Style: Structural Change in National 
Newspapers as an Obstacle to Quality Journalism in 1990–2003. In O. 
Spassov, ed. Quality Press in Southeast Europe. Sofia: SOEMZ/Sofia 
University, 306-323. 

Turan, O. & Capan, Z. G. (2003). Siyasetin yeniden tanimlanmasi ve gosteri 
toplumu: Genc Parti ozelinde 3 Kasim secimleri (Redefinition of the 
politics and society of spectacle: Elections of November the 3rd with a 
focus on Genc Parti) Birikim Dergisi, 165, 101-118. 

Yıldız, N., 2002. Türkiye’de Siyasetin Yeni Biçimi: Liderler Imajlar Medya 
(Transforming Form of Politics in Turkey: Leaders, Images, Media). 
Ankara: Phoenix. 

 

 

Downloaded from EastBound / 2010 

http://eastbound.eu/2010/akin 

 


